Η ΒΙΑ ΤΩΝ «ΜΗ ΒΙΑΙΩΝ»

Δημοσιεύθηκε: 27/5/2018




του Βασίλη Λιόση

   

Πόσες και πόσες φορές δεν έχουμε ακούσει τη δήλωση «καταδικάζουμε τη βία από όπου κι αν προέρχεται»; Δήλωση που με ευκολία εκστομίζεται από τους «ταγούς του έθνους», από το πολιτικό προσωπικό που δεν κάνει τίποτα άλλο από το να εξυπηρετεί τους δανειστές και την εγχώρια ολιγαρχία, από το να επιδεικνύει χωρίς αιδώ την ευκαμψία της μέσης του.


Αφορμή αυτή τη φορά ήταν ο προπηλακισμός του Μπουτάρη και η δίκη των Περικλή-Ηριάννας. Ο προπηλακισμός του πρώτου που έγινε από παριστάνοντες πατριώτες ακροδεξιούς, ασφαλώς και είναι καταδικαστέος. Μάλιστα ο ένας από τους τραμπούκους επιτέθηκε στον Μπουτάρη κρατώντας στα χέρια του ένα μικρό κοριτσάκι, ενώ ένας άλλος την ίδια ημέρα επιχείρησε να ληστέψει ένα κρεοπωλείο (!), αποδεικνύοντας για άλλη μία φορά πως το παρακράτος συνδέεται με τον υπόκοσμο. Ωστόσο, με αφορμή το συγκεκριμένο γεγονός διάφοροι δημοσιολογούντες, έσπευσαν να ταυτίσουν το γιαούρτωμα (γιατί όχι και το γιουχάισμα θα προσθέταμε εμείς ή τις δυναμικές πορείες) με τη χειροδικία. Δεν ισχυριζόμαστε ότι το γιαούρτωμα είναι πολιτική πράξη που μπορεί να προωθήσει την ανάπτυξη του λαϊκού κινήματος, αλλά η «αγωνία» των οπαδών της μη βίας είναι άλλη: δεν επιθυμούν επ’ ουδενί την επανάληψη διαφόρων μορφών αντίδρασης απέναντι στα κυρίαρχα κόμματα που εκδηλώθηκαν από τον κόσμο μετά την εφαρμογή των πρώτων μνημονίων.


Στη δεύτερη περίπτωση, στη δίκη του Περικλή, η εισαγγελέας θύμισε αλήστου μνήμης εποχές, ζητώντας από τον ανακρινόμενο δήλωση μετάνοιας. Για του λόγου το αληθές ο διάλογος που διημείφθη στο δικαστήριο έχει ως εξής:  

 

Εισαγγελέας: Για τη βία; Την καταδικάζετε;


Περικλής: Προσωπικά δεν ασκώ βία.


Εισαγγελέας: Κάνατε παρέα με ένα ζευγάρι που έχει ακραίες απόψεις. Ισοπεδώθηκε σχεδόν η Ερμού και δεν βγάλατε ένα κείμενο. Καταστράφηκαν περιουσίες ανθρώπων στο όνομά σας με αφορμή την απόρριψη της αιτήσεως διακοπής ποινής. Γιατί δεν καταδικάσατε;


Περικλής: Δεν καταδίκασα καν ούτε την εναντίον μου απόφαση. Δεν έχω βγάλει κείμενο. Δεν το έκανα εγώ, γιατί να πω κάτι;


Εισαγγελέας: Όταν γίνονται ενέργειες και δεν καταδικάζετε, σημαίνει ότι συναινείτε.


Επομένως κατά την εισαγγελέα ο κατηγορούμενος θα έπρεπε α) να βγάλει ανακοίνωση καταδίκης για τους φίλους του και β) ο οποιοσδήποτε με αφορμή ένα γεγονός πρέπει να κάνει δήλωση νομιμοφροσύνης, διαφορετικά η άτεγκτη δικαιοσύνη θα τον περιλάβει για τα δέοντα.

            


Ας προσπαθήσουμε να βάλουμε τα πράγματα σε μία τάξη:

 

 

 

1) Η ατομική τρομοκρατία ποτέ δεν έφερε αλλαγές στην κοινωνία ή μάλλον επέφερε ένταση των κατασταλτικών μέτρων. Συχνά οι φορείς της ατομικής τρομοκρατίας εγχαράζονται στη συνείδηση του κόσμου με το ρόλο του «Ρομπέν των Δασών» και αυτός ο ρόλος ούτε δημιουργεί κίνημα, ούτε το αναπτύσσει ή στις ελάχιστες φορές που μπορεί να το δημιουργήσει έχει σύντομη ημερομηνία λήξης.

 

2) Η παραπάνω διαπίστωση δεν πρέπει να μας εμποδίσει να δηλώσουμε την αλληλεγγύη μας σε όσους ταλαιπωρούνται, δικάζονται και καταδικάζονται άδικα. Η καταδίκη τους από τα δικαστήρια άλλωστε, συχνά αποτελεί το προμήνυμα για τη γενίκευση της ποινικοποίησης της δράσης όλων των αγωνιζόμενων ανθρώπων.

 

3) Η καταδίκη επεισοδίων όπως αυτό του ξυλοδαρμού του δημάρχου Θεσσαλονίκης, δεν μπορεί από την άλλη να αποτελέσει κολυμβήθρα του Σιλωάμ για τους δαρθέντες. Ο Μπουτάρης είναι ένας μνημονιακός δήμαρχος και ένα σημαντικό πλέον εξάρτημα του συστήματος. Είναι χαρακτηριστικό πως ο ΣΥΡΙΖΑ επιχειρεί να τον προσεγγίσει για λόγους εκλογικούς, αλλά και για να παίξει σε ένα γήπεδο δημοκρατικής ευαισθησίας, αφού στην οικονομική πολιτική του ουδεμία διαφορά έχει από τη ΝΔ.

 

4) Όσοι καταδικάζουν τη βία από όπου κι αν προέρχεται, είναι δίχως συζήτηση υποκριτές και αυτό για δυο λόγους: πρώτο, γιατί οι ίδιοι εφαρμόζουν την πολιτική τους με βία. Η ανεργία είναι βία, η φτώχια είναι βία, η εργοδοτική πίεση είναι βία, η απόδοση των σπιτιών στις τράπεζες είναι βία, η ανάληψη χρημάτων από τους τραπεζικούς λογαριασμούς είναι βία και βεβαίως βεβαίως ο ξυλοδαρμός των διαδηλωτών από τα ΜΑΤ είναι βία. Δεύτερο, δεν υπήρξε πρόοδος στην ιστορία δίχως τη χρήση βίας, το θέλουμε ή όχι. Η επανάσταση του 1821, η γαλλική επανάσταση, η αντίσταση του ελληνικού λαού στη γερμανική κατοχή, οι εξεγέρσεις των αποικιοκρατούμενων λαών απέναντι στους δολοφόνους-αποικιοκράτες, η ρωσική επανάσταση, είχαν εντός τους το στοιχείο της βίας. Αλλά επρόκειτο για τη νομιμοποιημένη ηθικά βία των υποτελών που όφειλαν να σπάσουν τα δεσμά τους. Και η θραύση των δεσμών δεν πραγματοποιείται με ευγενή διάλογο και με λουλούδια.

 

Επομένως, αυτό που οφείλουμε να καταδικάζουμε είναι η βία των άδικων και ιμπεριαλιστικών πολέμων. Η βία του αστικού κράτους. Η βία των εργοδοτών. Ταυτόχρονα η ιστορία διδάσκει πως η βία των υποτελών είναι στην πραγματικότητα μία αντιβία που την ανάγκη της την επιβάλλει η βία του κεφαλαίου και της γραφειοκρατίας του και όχι κάποια αιμοσταγής επιθυμία. Άλλωστε όλοι γνωρίζουμε πολύ καλά ποιος έχει στην ημερήσια διάταξή του την πρακτική της καταπίεσης, της εκμετάλλευσης και όταν το απαιτήσουν οι περιστάσεις ακόμη και των σφαγών…  

 

Δείτε τον πρώτο κύκλο των "7 απλών μαθημάτων του μαρξισμού"

smile



ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ


Προγραμματικές κατευθύνσεις 

του συλλόγου διάδοσης 

μαρξιστικής σκέψης 

"Γ. ΚΟΡΔΑΤΟΣ"


Ο σύλλογος Γ.ΚΟΡΔΑΤΟΣ  

δίνει στη δημοσιότητα τις 

προγραμματικές του κατευθύνσεις. 

Τις θέτει σε συζήτηση με τους, 

συντρόφους συναγωνιστές και φίλους, 

είτε πρόκειται για ανένταχτους αγωνιστές 

είτε για οργανωμένους σε άλλες 

πολιτικές οργανώσεις 

με παραπλήσιες αγωνίες 

και προβληματισμούς. 

Μοναδικός στόχος είναι 

η προώθηση του αγώνα 

για την απελευθέρωση του λαού.


Διαβάστε Περισσότερα »

 


Εθνικό Μετσόβειο Πολυτεχνείο, 

αίθουσα  318 (3ος ορ.),

 κτίριο οδού Μπουμπουλίνας 


Τι είναι η σημερινή Κίνα; Ποια η πολιτική και οικονομική της κατάσταση; Πόσο θα μας επηρεάζει στο μέλλον; Ποιες οι καταβολές της σύγχρονης Κίνας; 

Αυτά τα ερωτήματα θα προσπαθήσει να φωτίσει ο Όμιλος Μαρξιστικών Ερευνών με τη διοργάνωση σειράς διαλέξεων με τίτλο “Κατανοώντας την Κίνα”, κάθε Πέμπτη από 11 Οκτωβρίου και μέχρι 1 Νοεμβρίου.



Άλλο το "τώρα με το ΚΚΕ κι άλλο Mέτωπο και με το ΚΚΕ" - Τετάρτη, 17 Οκτωβρίου 2018


του Γιώργου Ρούσση


"Και καταλήγει ο Θάνος: «Το ΚΚΕ είναι το μόνο κόμμα -το λέω ανεπιφύλακτα- που δεν δημιουργεί ψευδαισθήσεις ότι στον βάρβαρο καπιταλισμό, ειδικά σήμερα, μπορούν τα πράγματα να γίνουν καλύτερα. Εγώ οριστικά είμαι μαζί του». Νομίζουμε ότι ήρθε η ώρα όλοι όσοι νιώθουν αριστεροί να πουν τώρα με το ΚΚΕ".

Αυτά είπε μεταξύ άλλων ο Δημήτρης Κουτσουμπας σε συνέντευξη του στην εφημερίδα Politik στις 12του Οχτωβρη.

Σεβόμενος απολύτως την επιλογή του φίλου Θάνου Μικρούτσικου, και εκτιμώντας ως σαφώς θετική αυτήν του την επιλογή, σε σχέση με προηγούμενες, ας μου επιτραπεί να διαφωνήσω με την έκκληση του γενικού γραμματέα της ΚΕ του ΚΚΕ.

Η διαφωνία μου αυτή τεκμαίρεται κυρίως :

1. Από το γεγονός ότι η ηγεσία του ΚΚΕ όπως αποδεικνύεται και από αυτήν την συνέντευξη, αντιμετωπίζει το όποιο μέτωπο, η και συνεργασία σαν υποστήριξη του, η σαν ένταξη σε Μετωπικά σχήματα, που εκείνο δημιούργησε και ελέγχει απολύτως όπως το ΠΑΜΕ.

2 Οραματίζεται ένα σοσιαλισμό σαν τον "υπαρκτό" και μάλιστα της περιόδου της πλεον βάναυσης αντιδημοκρατικής εκτροπής του.

3. Δεν έχει επεξεργαστεί καμία πρόταση για το πώς από την σημερινή βαρβαρότητα θα οδηγηθούμε στην αναγκαία για το πέρασμα στο σοσιαλισμό επανάσταση . Η μη αποδοχή εκ μέρους του της άμεσης εξόδου από την ΕΕ είναι ενδεικτική αυτής της έλλειψης επαναστατικής στρατηγικής.

4. Σε όλες τις λαϊκές εξεγέρσεις παίζει τον ρόλο του πυροσβέστη και όχι ως όφειλε του προωθητή της επαναστατικής συνειδητότητας.

5. Η δομή του και η λειτουργία του καμία σχέση δεν έχουν με τον δημοκρατικό συγκεντρωτισμό. Αντ αυτού κυριαρχείται από έναν γραφειοκρατικό συγκεντρωτισμό, με βάση τον οποίο η κομματικό τητα κρίνεται από την απόλυτη συμφωνία με την καθοδήγηση .

6 Σε θεωρητικό επίπεδο αντί να λειτουργεί ως συλλογικός διανοούμενος, αποκλείει κάθε θεωρητική αναζήτηση, αν δεν την πολεμάει, και αντ' αυτού θεωρητικοποιεί την πολιτική του.

Όλα τα παραπάνω κάθε άλλο παρά αναιρούν την αναγκαιότητα ύπαρξης ενός σύγχρονου επαναστατικού κομμουνιστικού κόμματος , κάτι στο οποίο δυστυχώς δεν ανταποκρίνεται το σημερινό ΚΚΕ .

Παρόλα αυτά στο βαθμό που το ίδιο θα το αποδέχονταν, είναι βέβαιο ότι το ΚΚΕ έχει θέση σε ένα αναγκαίο πολιτικό, αντικαπιταλιστικό, αντιιμπεριαλιστικό μέτωπο, το οποίο στα πλαίσια ενός επαναστατικού πολέμου θέσεων θα άνοιγε το δρόμο στην σοσιαλιστική επανάσταση.

read more ...

Έκκληση και στην Ελλάδα για την προστασία του Παλαιστινιακού λαού - Τρίτη, 16 Οκτωβρίου 2018

από το info-war.gr

...Ο πρέσβης του Κράτους της Παλαιστίνης στην Ελλάδα, κ. Μαρουάν Τουμπάσι, δήλωσε: «Το συνεχιζόμενο καθεστώς απαρτχάιντ έρχεται σε αντίθεση με την ειρηνευτική διαδικασία καθώς η συνεχιζόμενη αποικιακή πολιτική και η ισραηλινή κατοχή, παγώνουν κάθε προσπάθεια για ουσιαστικές διαπραγματεύσεις που θα οδηγήσουν σε μια δίκαιη και διαρκή περίοδο ειρήνης στην περιοχή, βασισμένη στη λύση των δύο κρατών».

Ο Πρέσβης απηύθυνε έκκληση στην ελληνική κυβέρνηση και στη διεθνή κοινότητα για άμεση προστασία του Παλαιστινιακού λαού και για να ασκηθούν πιέσεις, ώστε οι Ισραηλινές δυνάμεις να τερματίσουν την αποικιακή κατοχή στην Παλαιστίνη σύμφωνα με τα διεθνή ψηφίσματα...


read more ...

Ένα Αυστραλιανό «Νταχάου» στη μέση του Ειρηνικού Ωκεανού - Παρασκευή, 12 Οκτωβρίου 2018


από τον Ημεροδρόμο

Το Ναούρου που βρίσκεται  4.000 χλμ. βορειοανατολικά της Αυστραλίας, στη μέση του Ειρηνικού Ωκεανού, έχει μετατραπεί σε ένα σύγχρονο «Νταχάου». Στο νησί, που είναι από τα μικρότερα κράτη στον κόσμο, στοιβάζονται σε στρατόπεδο συγκέντρωσης που δημιούργησε η κυβέρνηση της Αυστραλίας άνθρωποι κάθε ηλικίας. Οι συνθήκες διαβίωσης είναι απάνθρωπες και η ζωή έχει χάσει κάθε αξία… 

read more ...

Η επιστροφή των μονοπωλίων - Πέμπτη, 11 Οκτωβρίου 2018

 

από το ιστολόγιο του Λ. Βατικιώτη

Η έγκριση από την αμερικανική δικαιοσύνη της εξαγοράς της Time Warner (που παρέχει υπηρεσίες ενημέρωσης, διασκέδασης, κ.α.) από την ΑΤ&Τ (υπηρεσίες ίντερνετ, κινητής, τηλεόραση, κ.α.) άνοιξε ξανά τη συζήτηση για την επάνοδο των μονοπωλίων. Τα παραδείγματα συγκέντρωσης τεράστιας οικονομικής ισχύος, στην καρδιά μάλιστα του παγκόσμιου καπιταλισμού, τις ΗΠΑ, είναι πάρα πολλά ώστε να συνεχίζονται αδιατάρακτα οι ύμνοι στον ελεύθερο ανταγωνισμό και η συνεχής επίκλησή του. Όταν μάλιστα όλα δείχνουν πώς η άρση των κάθε λογής εμποδίων αν κάπου τελικά οδηγεί δεν είναι στις ίσες ευκαιρίες για όλους, έστω στον …πλουτισμό, αλλά σε μια χούφτα μονοπώλια. Που ελέγχουν την παραγωγή, την απασχόληση, τις πωλήσεις και κρατούν τις τιμές στα ύψη!

read more ...

Η λειτουργία του νόμου της αξίας στις διεθνείς οικονομικές σχέσεις. - Τετάρτη, 10 Οκτωβρίου 2018


Διδακτορική διατριβή Σ. Σερέτη, ΑΠΘ


Σκοπός της παρούσας διδακτορικής διατριβής είναι να μελετηθούν θεωρητικά και εμπειρικά οι μεταβιβάσεις των εργασιακών αξιών. Η παρούσα εργασία έχει ως στόχο να επεκτείνει και να συνεχίσει την αναζήτηση για την λειτουργία του νόμου της αξίας πέρα από το εθνικό και σε διεθνές επίπεδο. Η ανάλυσή βασίζεται στις έννοιες του κοινωνικά αναγκαίου χρόνου εργασίας και του ρυθμιστικού κεφαλαίου, η διασύνδεση των οποίων αποτελεί το θεωρητικό υπόβαθρο πάνω στο οποίο μπορεί να εξηγηθεί η μεταβίβαση εργασιακών αξιών μεταξύ και εντός των βιομηχανιών και κατ 'επέκταση μεταξύ και εντός των οικονομιών. Υποστηρίζεται ότι το διεθνές εμπόριο διέπεται από την αρχή του απόλυτου πλεονεκτήματος, σε ευθεία αντιπαράθεση με την επικρατούσα νεοκλασική θεωρία που υποστηρίζει ως ρυθμιστική αρχή του διεθνούς εμπορίου την αρχή του συγκριτικού πλεονεκτήματος [....]

read more ...

Το ερώτημα της ιμπεριαλιστικής εκμετάλλευσης - Κυριακή, 7 Οκτωβρίου 2018

Από το «νόμο» του Μαρξ στο Κεφάλαιο στην «άνιση ανταλλαγή» του Αργύρη Εμμανουήλ.

Γράφει ο Γιώργος Οικονομάκης στα 

Τετράδια Μαρξισμού, Τεύχος 5, χειμώνας 2017



Η ανάλυση του Μαρξ πάνω στις αντίρροπες τάσεις στην πτωτική τάση του ποσοστού κέρδους, και ειδικότερα μεταξύ αυτών η ανάλυση του ρόλου του «εξωτερικού εμπορίου», αναδεικνύει το ζήτημα της ιμπεριαλιστικής εκμετάλλευσης. Η εκμετάλλευση αυτή εκφράζεται ως ανταλλαγή άνισων ποσοτήτων εργασίας μεταξύ περισσότερο και λιγότερο αναπτυγμένων χωρών σε βάρος των δεύτερων. Η ανταλλαγή άνισων ποσοτήτων εργασίας στη μαρξιστική βιβλιογραφία κωδικοποιείται ως «άνιση ανταλλαγή». Για τον ακριβή «μηχανισμό» αυτής της «άνισης ανταλλαγής» έχουν ανακύψει σημαντικότατες διαφωνίες. Κομβική υπήρξε η παρέμβαση του Αργύρη Εμμανουήλ που αναζήτησε την προσιδιάζουσα στο διεθνές εμπόριο «άνιση ανταλλαγή» θέτοντας στο επίκεντρο της θεωρίας του τις διαφορές στους μισθούς μεταξύ περισσότερο και λιγότερο αναπτυγμένων χωρών. Το άρθρο εξετάζει όψεις της σχετικής συζήτησης επιχειρώντας την ερμηνεία της «άνισης ανταλλαγής»-ιμπεριαλιστικής εκμετάλλευσης στη βάση της διαφορετικής παραγωγικής δομής και συνακόλουθα διαφορετικής δυναμικής της ζήτησης για τα προϊόντα των περισσότερο και λιγότερο αναπτυγμένων χωρών.


read more ...

«Shooting rooms» ή «χώροι τρυπήματος» – Ο «σκουπιδοτενεκές της ανθρωπιάς μας» - Παρασκευή, 5 Οκτωβρίου 2018

του Η. Μιχαλαρέα στον Ημεροδρόμο

...Ανθρώπινη αξιοπρέπεια και εξάρτηση είναι έννοιες αντίθετες. Δεν υπάρχει αξιοπρεπής χρήση. Αξιοπρεπής  πολιτεία είναι η πολιτεία που εξασφαλίζει τις προϋποθέσεις θεραπείας για τα εξαρτημένα άτομα. Τα “shooting rooms” ευελπιστούν  να κρύψουν για λίγο ορισμένους χρήστες από το να τρυπιούνται σε κοινή  θέα, για να συνεχίσουν να περιφέρονται σαν σκιές στις απάνθρωπες μεγαλουπόλεις του καπιταλισμού υπενθυμίζοντας σε όλους, με τον κοινωνικό τους θάνατο, πως ηανοχή στα ναρκωτικά είναι ντροπή και πως η αλληλεγγύη και η βοήθεια προς τα παιδιά που έχουν υποθήκευση τη ζωή τους  στο βωμό της εξάρτησης είναι η μόνη αξιοπρεπής στάση. Αξιοπρεπείς είναι οι πολιτείες ελεύθερες από ναρκωτικά και όχι με ελεύθερα τα ναρκωτικά.

read more ...

Τα ολιγοπώλια του διαδικτύου και τα περιθώρια εναλλακτικών επιλογών - Τετάρτη, 3 Οκτωβρίου 2018

συνέντευξη του Ν.Σμυρναίου στην Ε. Μαυρούλη για Το Περιοδικό

Το διαδίκτυο είναι αυτή τη στιγμή ένα πεδίο δραστηριοποίησης ολιγοπωλίων που ελέγχουν, με  τον κλασικό γνώμονα του καπιταλιστικού συστήματος, το κέρδος, τη ροή πληροφοριών; Αυτό μπορεί να συμβαδίσει με την έννοια της ελευθερίας που το διαδίκτυο κόμισε μαζί με την εμφάνισή του; Πώς όλα αυτά μπορούν να συνυπάρξουν με τη δημοσιογραφία;  Μπορούν και πώς να επιβιώσουν εναλλακτικού τύπου εγχειρήματα στο διαδίκτυο;

Αυτά είναι, μερικά, από τα ερωτήματα που καταφέραμε να θέσουμε στον Νίκο Σμυρναίο (Λέκτορα πολιτικής οικονομίας, ιστορίας και κοινωνιολογίας των ΜΜΕ και του διαδικτύου στο πανεπιστήμιο Université Toulouse 3...

read more ...

Ούτε η Ελλάδα ούτε η Κρήτη επιτρέπεται να είναι γερμανικά προτεκτοράτα - Τρίτη, 2 Οκτωβρίου 2018

 



H  προγραμματισμένη  διεξαγωγή της Ελληνογερμανικής Συνέλευσης στην Χερσόνησο Ηρακλείου Κρήτης, μια διεξαγωγή η οποία εκ προοιμίου  θέτει εκτός  της δικής της ημερήσιας διάταξης  το κρίσιμο ζήτημα των γερμανικών πολεμικών επανορθώσεων προς τον ελληνικό λαό, και μάλιστα σε μια κρίσιμη καμπή του, δεν πρέπει να λάβει χώρα.

Η Ελληνογερμανική Συνέλευση είναι  ένας καθαρά νεοαποικιακός θεσμός που προέκυψε ετεροβαρώς  σε διμερές κυβερνητικό επίπεδο τον Μάιο του 2010, ακριβώς πάνω στην καμπή των Μνημονίων σε βάρος του ελληνικού λαού, ακριβώς στα πλαίσια των   Μνημονίων και των απαιτήσεων των δανειστών για νεοαποικιακή υποταγή της χώρας μας στα συμφέροντα του ευρωπαϊκού και ειδικότερα και του γερμανικού κεφαλαίου. Τίποτε το θετικό δεν μπορεί να προκύψει από αυτόν τον θεσμό  για τους Έλληνες αλλά ειδικότερα και για τους Κρητικούς, θύματα ή απογόνους των θυμάτων της ναζιστικής θηριωδίας.


read more ...